Jedná se o vylepšenou XG normu, která je určena pro použití SMF v multimediálních aplikacích. Zvukově je stejná jako XG, má však další možnosti. Prvním z nástrojů, na kterých se norma objevila je PSR 8OOO. Používá zásadně SMF 0 formát. Je kompatibilní s karaoke aplikacemi kanadské firmy TUNE 1000. Norma umožňuje ovládat automatickou doprovodnou jednotku, využívá karaoke nebo speciální meta - eventy.
V praxi to znamená asi následující. To, že ve skladbě může být text, to už je asi pro většinu muzikantů naprosto normální. Ale zde je možné nad textem dále zobrazovat akordové značky, které jsou vepsány formou eventů. Potom už záleží jen na nástroji, který používáte, jak si nástroj nastavíte a všechno vidíte velmi přehledně nad sebou. Kdo má nástroje typu Tyros, může svému spoluhráči vše navíc zobrazovat pomocí VGA výstupu na dalším zobrazovacím zařízení ( LCD, monitor atd. ). Norma navíc umožňuje kombinovat vše s doprovodnou jednotkou - tedy ke skladbě používat navíc automatický doprovod.Ten je samozřejmě ovládán podle dat ve skladbě. Vše se dá ještě obohatit o řídící stopu pro vokalizer a když tohle všechno má člověk pohromadě, tak je to naprostá paráda a pohodlí.
Vzhledem k tomu, že spousta lidí dnes využívá harmonizery a ne všechny nástroje podporují XG normu, rozhodli jsme se nakonec tak, že při nákupu XF formátu dostane zákazník nejen XG verzi, ale taky základní GM verzi. Vše samozřejmě s textem -( GM karaoke, XG karaoke a navíc u českých a slovenských věcí v kombinacích s diakritikou a samozřejmě i bez ní ). Každý už si vybere podle nástroje, kterou verzi chce použít. Samozřejmostí je i akordická stopa, takže pokud vám nástroj funkci podporuje, tak budou zobrazovány i akordy. Ten kdo využívá vokalizer, tak příslušná řídící stopa je u nás připravována na 16.kanále - jak je obecně dáno. Potom stačí nastavit příslušné zařízení tak, aby pracovalo v režimu řízení ze skladby na 16.kanále a už stačí jen zpívat. V novějších vokalizerech je ještě potřeba nastavit příslušný režim. Spousta programů je totiž určena na pevně dané intervaly, další jsou zase různého efektového rázu a jiné převážně efektové. Pro tyto účely je potřeba nastavit tedy režím, který reaguje na řízení jednotlivými tóny. Pozn. Pokud jsou ve skladbě vokály typu - unisono sborového zpěvu apod., tak takovou linku do skladby neděláme. Je to z toho důvodu, že to zní většinou dost špatně a hlavně u spousty hramonizerů se nabízí k využití funkce dual, nebo oktáva nahoře, nebo dole a použití takového nastavení je mnohem lepší, než využití VH linky. Nejde jen o výšku tónu, ale je to taky otázkou synchronizace apod. Kdo to zkoušel, tak ví proč to uvádím a dá mi za pravdu. Zkoušel jsem to totiž hodněkrát, než jsem to zamítl.
Během listopadu budu pracovat na Anně K, Elánu, či zahraničních OMD, ale dojde i na Karla Gotta a další Kollárovce a taky na další doplnění lepších formátů u starších skladeb.
Podařilo se mi dosáhnout další hranice - v nabídce máme už 1300 skladeb v XF formátu. A budu doufat, že do vánoc bude stejný počet i pro lepší formáty Yamaha nástrojů.
A jaké novinky nás čekají v brzké době? Třeba Kollárovci, Karel Gott, Jelen, nebo Anna K. A brzy snad dodělám další předělávku Olympicu, tedy spíš úplně novou verzi skladby.